Mind

Positief in het leven staan

Het glas-is-halfvol/halfleegcliché kent iedereen, maar wat houdt positief in het leven staan nu eigenlijk echt in? Positief in het leven staan gaat voor mij over het accepteren van de huidige situatie en daar lessen uit halen in plaats van me er tegen te verzetten. Dat is iets wat je voor een heel groot deel kunt leren. Waarom je dat zou willen en hoe je dat kunt doen, lees je in deze blog!

De (on)zin van maakbaarheid van geluk

Om achter de waarde van positief zijn te komen, is het allereerst belangrijk om te weten op wat voor manier je invloed hebt op je eigen welzijn. Er is veel geschreven over ‘de maakbaarheid van het leven’. Denk bijvoorbeeld aan The Secret en the law of attraction (het idee dat je door middel van je gedachten dingen kunt aantrekken in het leven). Zolang je positieve dingen meemaakt, is het natuurlijk ook heel fijn om dit als je eigen verdienste te zien. En in veel situaties zul je er inderdaad zelf invloed op gehad hebben.

Maar dat is niet de enige kant van het leven. Soms studeer je snoeihard voor een tentamen en haal je alsnog een onvoldoende. Soms krijg je die baan waar je geknipt voor bent toch niet. Soms worden mensen die je dierbaar zijn ziek. Falen, ziekte, dood en andere negatieve gebeurtenissen horen bij het leven en het zou ongezond en vrijwel onmogelijk zijn om die geheel te vermijden. 

Is geluk dan helemaal niet maakbaar? Voor een deel wel. Sonja Lyubomirsky toont aan dat het vermogen om gelukkig te leven voor de helft vastligt vanaf je geboorte. Slechts tien procent wordt bepaald door externe omstandigheden, zoals bovenstaande situaties. De rest, veertig procent wordt bepaald door je eigen gedrag en gedachten. Dat zijn zaken die je kunt veranderen! Je hebt dus zeker invloed op je eigen geluksgevoel.

Wat heb ik eraan?

Door positief in het leven te staan kun je naar de andere kant van situaties kijken en daarmee je geluksgevoel beïnvloeden. Onderzoekster Barbara Fredrickson beschrijft in haar boek Positivity de Broaden-and-Build-theory. Ze omschrijft dat positiever denken je blik op de wereld verbreedt (Broaden). Je begint dus meer mogelijkheden en oplossingen te zien in situaties dan wanneer je negatief denkt. Die positieve emoties helpen ons om vanuit die verruimde blik te groeien als persoon (Build). Je bent er beter door in staat met oplossingen te komen voor problemen en daarmee jezelf te ontwikkelen. Positief zijn heeft dus zeker zin.

Zo beïnvloed je je leven positief

Goed, positief in het leven staan helpt je dus in je eigen ontwikkeling en tot het komen van betere resultaten. Maar hoe pak je dat precies aan? Over positiever zijn wil ik nog veel meer gaan schrijven op Roaring 20’s, maar vandaag sluit ik af met een paar oefeningen waar je meteen mee kunt beginnen. Have fun!

Kijk naar de andere kant van de munt. Je hebt niet op alles invloed in het leven, maar hoe je erover denkt bepaalt voor een heel groot gedeelte wél hoe je je erover voelt. Merk je bij jezelf negatieve gedachten op, neem dan de tijd om ook naar de andere kant van die situatie te kijken. Vaak lukt dat beter achteraf, dus schrijf bijvoorbeeld om te beginnen eens een situatie op van een aantal jaar terug, waar je je toen heel k*t over voelde. Op wat voor manier heeft die situatie ook iets positiefs bijgedragen aan je leven nu? Ben je er dingen anders door gaan aanpakken, kwam je door de uitkomst van die situatie uit bij een nieuwe situatie, heb je er iets over jezelf door geleerd of leerde je er bijvoorbeeld iemand beter door kennen?

Oefen in dankbaar zijn. Als je dankbaar bent is het onmogelijk om tegelijkertijd negatieve emoties te ervaren, omdat dit zo’n krachtige positieve staat is. Je kunt jezelf hierin trainen door bijvoorbeeld iedere dag drie dingen op te schrijven waarvoor je je dankbaar voelt. Of door vaker de moeite nemen om iemand oprecht te bedanken: voor een goed gesprek met een vriend(in), de lekkere lunch in je lievelingseetcafé of wanneer iemand zomaar iets aardigs voor je doet. Door hier bewuster bij stil te staan voel je je positiever.

Visualiseer. Veel mensen zijn bijzonder goed in piekeren: eigenlijk is dit ook een vorm van visualisatie, maar dan de negatieve kant op. Als je merkt dat je aan het piekeren bent probeer het dan eens om te draaien en voor je te zien hoe een situatie helemaal zo zou verlopen als je graag zou willen. Door dit vaker te doen creëer je positievere beelden en gedachtenpatronen.

Focus op je talenten in plaats van je zwaktes. Eigenlijk zo logisch, maar toch doen we vaak het tegenovergestelde. Denk maar aan je middelbare schooltijd, waar je waarschijnlijk meer tijd besteed hebt aan het opkrikken van je onvoldoendes, dan aan het nóg beter worden in de vakken waar je fantastisch in was. Neem een sterk punt van jezelf in gedachten en zet deze komende week eens bewust vaker in. Als je bijvoorbeeld goed kunt luisteren, neem je dan voor om iedere dag in minstens één gesprek iemand jouw volledige aandacht te geven en kijk wat dat met je doet. Schrijf het in je agenda of vertel het een vriend(in) en evalueer aan het eind van de week hoe dat bewust inzetten van je talent je liet voelen.

Geef een reactie